איך להימנע מתביעות לשון הרע בחופש הגדול – המדריך המלא

החופש הגדול כבר כמעט מאחורינו ואתם ההורים מצויים בישורת האחרונה של בידור הילדים.

לקחתם חלק בשלל אטרקציות, מופעים, טיולים והצגות וכנראה, שלא מכולם הייתם מרוצים.

בין הצגה למופע לטיול לשכשוך בים או בבריכה, ישבתם מול המחשב והחלטתם לכתוב את דעתכם על שירות לא טוב שקיבלתם, או חוויה לא מומלצת שחוויתם.
ניסוח לא נכון של ביקורת ברשת, בין אם בפייסבוק, טוויטר, גוגל ואפילו באתרים ייעודים עלול לעלות לכם הרבה מאוד כסף.

חוק איסור לשון הרע קובע שפרסום לשון הרע הוא פרסום שהגיע לאדם נוסף פרט לאדם ו/או לבית העסק אשר עליו פורסמו הדברים ויש בו להשפיל, לשים לבוז, ללעג ולקלס וכפועל יוצא לפגוע בו ובמשלח ידו.
כמו כן , לשון הרע גם יכולה להיות פרסום אשר משפיל אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילוי, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

בעידן הרשתות החברתיות הפסיקה הרחיבה את לשון החוק כך שגם פרסום ברשתות החברתיות דוגמת פייסבוק, טוויטר ואפילו תכנת המסרים ווטסאפ וכן ברשת האינטרנט בכלל נחשבת פרסום לעניין החוק.

אז איך לכתוב ביקורת מבלי להסתכן בתביעת לשון הרע:


1. היצמדו לעובדות

תארו את החוויה שחוויתם במדויק.
למשל, אם ישבתם במסעדה שגבתה מכם סכום כסף גבוה מהממוצע ולא סיפקה לכם שירות טוב –

במקום לכתוב:
"מסעדה של גנבים ונוכלים שגובים סכומים לא הגיוניים על מנות מגעילות ושירות גרוע"

​כתבו:
"מחיר מנה עלה 120 שקלים וגודל המנה היה קטן מידי ביחס למחיר. החוויה שלנו לא הייתה טובה מהמקום, השירות היה איטי ולא אדיב והאוכל לא היה לטעמנו"

2. שימו את הרגשות בצד

למרות שקשה לנו כצרכנים וכישראלים לעשות זאת, נסו לשים את הרגשות בצד בזמן כתיבת הביקורת.
מעורבות רגשית עלולה לגרום לכם לכתוב מילים שעלולות להפרש כלשון הרע או לתאר את החוויה באופן קיצוני מידי באופן שיהיה קשה לכם לאחר מכן להוכיח.

3. זכרו את הצד השני

עם כל הקושי, חשוב לזכור שבצידה השני של המקלדת ישנו בעל עסק, המפרנס משפחה ולמרות שאין ספק שתמיד יש מקום להבעת דעה וביקורת לגיטימית, נסו לחשוב על איך תשפיע ביקורת שלכם על בעל העסק, על אשתו ועל ילדיו.

4. אתה בעל עסק ופרסמו עליך ביקורת שלילית? אל תעזור לפרסום להפוך לויראלי!

היגררות לתגובות וחילופי האשמות ברשת יביא לך את התוצאה ההפוכה בדיוק.
זכור כי בסופו של יום, ככל שלפרסום יהיו פחות תגובות והיענות, כך הוא יחלוף מהר יותר מעיניהם של הגולשים.
אם בכל זאת החלטת לפעול בנדון – עשה זאת בחכמה.
פנה באופן אישי למפרסם ונסה לגשר עמו על הפערים ולתקן את חווית השירות שחווה, גם אם היא סובייקטיבית לחלוטין.

 

משרדה של עורכת הדין ענת נומקין מתמחה בהוצאת דיבה ופגיעה בפרטיות ומייצג תובעים ונתבעים.

עשו לך שיימינג?
פגעו בפרטיות שלך?
נפלת קורבן לבריונות ברשת?

לייעוץ ראשוני צור/י קשר עם משרדנו, ונשמח לסייע

סגירת תפריט